Σε καταγγελίες για την ανατροπή των σχέσεων εργασίας τους προχωρούν εργαζόμενοι διανομείς της efood οι οποίοι είχαν συμβάσεις ορισμένου χρόνου με την εταιρεία διανομής φαγητού.
Σύμφωνα με εργαζόμενους, η εταιρεία αποφάσισε να προχωρήσει σε αλλαγή του μοντέλου συνεργασίας με τους διανομείς και από μισθωτούς με όλες τις παροχές (ωράριο εργασίας, μισθός, ένσημα κ.α), να τους μετατρέψει σε freelancer (μπλοκάκια), εφόσον φυσικά οι ίδιοι το επιθυμούν, όταν λήξει η σύμβαση ορισμένου χρόνου που ήδη έχουν.
Από τις αρχές της εβδομάδας εργαζόμενοι με τρίμηνες συμβάσεις που είναι και η πλειοψηφία, άρχισαν να λαμβάνουν το εξής ενημερωτικό μήνυμα:
«Αγαπητή Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing.
»Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες), εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer… Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης…”».
Κατά τους εργαζόμενους, αυτό σημαίνει άμεση παύση της εργασίας τους, καθώς όποιος δεν θελήσει να γίνει freelancer, θα χάνει τη δουλειά του.
Οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι η δουλειά ως freelancer με τη μισθωτή εργασία έχει μεγάλη διαφορά καθώς ο freelancer δεν έχει συγκεκριμένο ωράριο εργασίας, δεν έχει μισθό αλλά πληρώνεται με την παραγγελία που θα εξυπηρετήσει και φυσικά έχει μόνο την ασφάλεια του ΕΦΚΑ, ως ελεύθερος επαγγελματίας και δεν έχει ούτε ένσημα, ούτε δώρα, ούτε άδεια.
Όπως λένε, τα μεγαλύτερα προβλήματα που προκύπτουν είναι ότι με το καθεστώς του freelancer οι εργαζόμενοι δεν δικαιούνται ταμείο ανεργίας και το δεύτερο ότι θα έχουν ελεύθερο ωράριο εργασίας και μέσα σε αυτό θα είναι σε αναμονή κάποιας παραγγελίας που θα τους δοθεί από την πλατφόρμα. Λόγου χάρη, ένας freelancer θα επιλέγει ο ίδιος τις ώρες που θα είναι στη διάθεση της εταιρείας, θα ανοίγει την εφαρμογή για να φαίνεται «ανοικτός» και θα περιμένει να πάρει τις παραγγελίες. Επειδή όμως θα είναι μεγάλος ο αριθμός των διανομέων με αυτό το μοντέλο αναλογικά με τις παραγγελίες, θα πρέπει να είναι «on line» περισσότερες από 10-12 ώρες, αν θέλει να βγάλει μεροκάματο.
Στην efood στη Θεσσαλονίκη εργάζονται με μισθωτή σχέση εργασίας περίπου 330 άτομα, και όπως λέει καλά πληροφορημένος εκπρόσωπος των διανομέων, μέχρι τον Φεβρουάριο θα μείνουν με την ίδια σχέση εργασίας οι 30 με 50. Κατά τον ίδιο, «η εταιρεία έχει ως στόχο μέχρι τον Φεβρουάριο από το σύνολο των 3.000 εργαζομένων της, με σχέση μισθωτής εργασίας θα μείνεi ένα 10%, που σημαίνει ότι 2.500 άτομα θα απολυθούν». Ήδη στη Θεσσαλονίκη η ειδοποίηση ήρθε σε 20 διανομείς της efood, οι τρίμηνες συμβάσεις των οποίων έληξαν.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η εταιρεία είχε ξεκινήσει την πορεία της με ένα τελείως διαφορετικό περιβάλλον εργασίας για τους διανομείς καθώς προσελάμβανε εργαζομένους ως μισθωτούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, τρίμηνες κατά κύριο λόγο, εκτός από κάποιες περιπτώσεις εργαζόμενων που όταν είχε ξεκινήσει να στήνεται η εταιρεία ήταν με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου. «Εν συνεχεία και όταν τα μεγέθη της εταιρείας βελτιώθηκαν, οι εργαζόμενοι που προσλαμβάνονταν ήταν στο όνομα μιας θυγατρικής, την effod Go, με συμβάσεις αορίστους χρόνου και όταν το εγχείρημα μεγάλωσε περαιτέρω, ξεκίνησε να συνεργάζεται με μια εργολαβική εταιρεία την Manpower. Αυτό το καθεστώς στη Θεσσαλονίκη υπάρχει από πέρυσι το καλοκαίρι και στην Αθήνα πάνω από δύο χρόνια», σημειώνει η ίδια πηγή.
Συνολικά στην εταιρεία εργάζονται πάνω από 3.000 άτομα. Οι εργαζόμενοι δηλώνουν ότι ναι μεν οι τρίμηνες συμβάσεις δημιουργούσαν μια εργασιακή ανασφάλεια, ωστόσο είχαν όλες τις νόμιμες απολαβές που απορρέαν από μια σύμβαση εργασίας.
Να τονιστεί ότι η efood ήδη από το φετινό Ιούνιο άρχισε να προωθεί δοκιμαστικά το νέο μοντέλο, καθώς, παράλληλα με τους εργαζόμενους, άρχισε να δίνει τη δυνατότητα σε διανομείς να δουλέψουν με το μοντέλο του freelancer.
Η ανακοίνωση της eFood
«Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας.
Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας.
To efood αποτελεί εδώ και 10 χρόνια τη Νο1 υπηρεσία delivery, επενδύοντας σε ένα πρότυπο περιβάλλον εργασίας με σταθερές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα.
Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρεία, υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022, εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς.
Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τους διανομείς, παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer).
Στη σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης.
Στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), οι συνεργάτες – διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση.
Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood, πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.
Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία, που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές.
Το efood τοποθετεί την πετυχημένη επιχειρησιακή του ύπαρξη δίπλα στους διανομείς και τους διαβεβαιώνει πως με βασικές αρχές του τη διαφάνεια, τη συνέπεια και τον σεβασμό προς τους συνεργάτες του, ουδεμία πρόθεση έχει να μειώσει τον στόλο του, αντιθέτως τον αυξάνει διαρκώς», αναφέρει η eFood στην ανακοίνωσή της.
Πληροφορίες από reader και enikos.gr