Μπορεί η φετινή τουριστική σεζόν να χαρακτηρίστηκε επιτυχημένη, με τις πληρότητες και τις αεροπορικές αφίξεις να προσεγγίζουν κατά πολύ τα επίπεδα του 2019, ωστόσο οι αστάθμητοι παράγοντες του πληθωρισμού και του πολέμου φαίνεται να επιβάρυναν δυσανάλογα τα ξενοδοχεία, αυξάνοντας τα κόστη και μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους.
Το «πλήγμα» από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και των τιμών, το οποίο είχαν αποτυπώσει ουκ ολίγες φορές, φορείς και παράγοντες του κλάδου, εκτιμάται ότι ήταν μεγάλο, αρχής γενομένης του πολέμου. Γεγονός που επιβεβαίωσε πρόσφατα και σχετική έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), μέρος της οποίας παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της 10ης Γενικής Συνέλευσης του ΞΕΕ.
Σύμφωνα με αυτή, αρχής γενομένης της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο, το κόστος της αγοράς τροφίμων – ποτών και το κόστος της ενέργειας αντιστοιχούσε σε ποσοστό πάνω από το 50% του τζίρου των ξενοδοχείων.
Τον Οκτώβριο το κόστος της ενέργειας και η τιμή των πρώτων υλών ήταν αυξημένη κατά 102,1% και κατά 45,8% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019, σύμφωνα με άλλη έρευνα που κατέγραψε την αύξηση των λειτουργικών εξόδων που είχαν τα ξενοδοχεία εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων που δημιούργησε ο πόλεμος.
Η επιβάρυνση ωστόσο κινήθηκε ανοδικά καθόλη τη διάρκεια της σεζόν, παραμένοντας σταθερά σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από την προ πολεμική περίοδο και δη από την περίοδο προ πανδημίας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην περίπτωση του ενεργειακού κόστους σύμφωνα με το ΙΤΕΠ τον Ιούνιο του 2022 παρατηρήθηκε άνοδος της τάξης του 52,4% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Η διαφορά ενισχύθηκε περαιτέρω τον Ιούλιο με το ενεργειακό κόστος να διαμορφώνεται στο +56,9%, ενώ τον Αύγουστο εκτινάχθηκε στο +94,3%. Αντίστοιχα τον Σεπτέμβριο, η αλλαγή του κόστους ενέργειας έφτασε στο +100,2%, για να κλείσει στον Οκτώβριο στο συν +102,1% σε σχέση με το 2019.
Όσο για τη μεταβολή του κόστους αγοράς προϊόντων, η αύξηση τον Ιούνιο σε σχέση με το 2019 άγγιξε το +34,9% και έως τον Αύγουστο έβαινε αυξανόμενη (+36% τον Ιούλιο και +45,8%, τον Αύγουστο). Μικρή αποκλιμάκωση παρατηρήθηκε το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου, με το κόστος της αγοράς προϊόντων να φτάνει στο +43,3% τον Σεπτέμβριο και στο +41,2% τον Οκτώβριο.
Αντισταθμιστικό παράγοντα αποτελεί εν μέρει η αύξηση της μέσης δαπάνης των τουριστών, αλλά και η αύξηση της μέσης τιμής διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία της χώρας. Σε καμία περίπτωση όμως αυτή δεν ανέρχεται στα επίπεδα της αύξησης της ενέργειας και των πρώτων υλών, ώστε να καλύψει την διαφορά του λειτουργικού κόστους, ειδικά σε ξενοδοχεία χαμηλότερης κατηγορίας τιμής.
Ενδεικτικά λοιπόν να αναφέρουμε πως με βάση τα στοιχεία αυτά που συγκεντρώνονται από την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής Αργοσαρωνικού με τη συνεργασία της εξειδικευμένης εταιρείας συμβούλων GBR Consulting, η Μέση Τιμή Δωματίου για το μήνα Σεπτέμβριο στην Αθήνα καταγράφηκε αυξημένη, σε διψήφιο ποσοστό, φθάνοντας τα 144 ευρώ, κινούμενη όμως μόλις +16,6% έναντι του 2019.
Η απώλεια των Ρώσων τουριστών